Hvilke data har vi brukt i PLATON-prosjektet?
I Platon-prosjektet er det brukt både kvalitative og kvantitative metoder i de ulike delprosjektene. Denne artikkelen gir en oversikt over noen av met
Hvordan kan klimagassutslippene fra både person- og godstransporten reduseres? Hvordan vil endringer i bruk av areal, teknologi, forretningsmodeller og transport påvirke klimagassregnskapet?
PLATON-prosjektet tar for seg disse spørsmålene og vurderer rollene forskningen, politikken og næringslivet kan ha i utformingen av fremtidens transportbruk. Prosjektet vil også studere hvordan utslipp og energibruk i transportsektoren kan reduseres ved å utforme effektive tiltak knyttet til både politikk, transportbehov, arealbruk, modellutvikling etc. samt undersøke samspillet mellom klimamålene, transportpolitikk og aksept.
PLATON samarbeider med siden www.tiltak.no, tiltakskatalog for transport og miljø.
I Platon-prosjektet er det brukt både kvalitative og kvantitative metoder i de ulike delprosjektene. Denne artikkelen gir en oversikt over noen av met
For å nå klimamålene på kort og lang sikt, er vi avhengige av å elektrifisere transportsektoren. Hva er den mest effektive måten å støtte elbiler på?
Hvilke transportvaner kan vi påvirke i aldersgruppen 65 pluss og hva skal til for å få på plass en aldersvennlig byutvikling?
Snorre Kverndokk, Seniorforsker Frischsenteret
Norge er det landet i verden som har kommet lengst i overgangen til elbiler i personbilmarkedet. I denne artikkelen får du en oversikt over denne politikken, samt studier som har sett på hvordan politikken virker.
Asbørn Torvanger (CICERO), Jostein Tvedt, Inger Beate Hovi (Transportøkonomisk institutt), 2023.
We investigate the potential for greenhouse gas (GHG) emission cuts for the Norwegian short-sea (domestic) maritime segments of express boats, offshore support vessels, and aquaculture support vessels in comparison to ferries in Norway.
Policies for electrification of the car fleet in the short and long run
– subsidizing electric vehicles or subsidizing charging stations?
Cathrine Hagem, Snorre Kverndokk, Eric Nævdal and Knut Einar Rosendahl
Daniel Ruben Pinchasik, Inger Beate Hovi et al.
Sustainability 2020, 12, 894