Hva skal til for å elektrifisere personbilparken på kort og lang sikt?
For å nå klimamålene på kort og lang sikt, er vi avhengige av å elektrifisere transportsektoren. Hva er den mest effektive måten å støtte elbiler på?
Hvordan kan klimagassutslippene fra både person- og godstransporten reduseres? Hvordan vil endringer i bruk av areal, teknologi, forretningsmodeller og transport påvirke klimagassregnskapet?
PLATON-prosjektet tar for seg disse spørsmålene og vurderer rollene forskningen, politikken og næringslivet kan ha i utformingen av fremtidens transportbruk. Prosjektet vil også studere hvordan utslipp og energibruk i transportsektoren kan reduseres ved å utforme effektive tiltak knyttet til både politikk, transportbehov, arealbruk, modellutvikling etc. samt undersøke samspillet mellom klimamålene, transportpolitikk og aksept.
PLATON samarbeider med siden www.tiltak.no, tiltakskatalog for transport og miljø.
For å nå klimamålene på kort og lang sikt, er vi avhengige av å elektrifisere transportsektoren. Hva er den mest effektive måten å støtte elbiler på?
Hvilke transportvaner kan vi påvirke i aldersgruppen 65 pluss og hva skal til for å få på plass en aldersvennlig byutvikling?
PLATON har sett på avgiftspolitikken for bil i de skandinaviske landene. Ulik politikk gir ulike utslag på blant annet andelen elbiler i bilparken.
Rolf Golombek, Mads Greaker, Snorre Kverndokk & Lin Ma. Environmental and Resource Economics (2023)
Rapport – analyse 6/2022 Implisitt karbonsubsidie i Norge. Aksel Seippel Bineau, UiO 2022
Policies for electrification of the car fleet in the short and long run
– subsidizing electric vehicles or subsidizing charging stations?
Cathrine Hagem, Snorre Kverndokk, Eric Nævdal and Knut Einar Rosendahl
Daniel Ruben Pinchasik, Inger Beate Hovi et al.
Sustainability 2020, 12, 894